Fortarock
ZwareMetalen
Romein, Leeuwarden
Gepost door: Ralph PlugMaandag 27 September 2010 - 19:34
Dimmu Borgir - Abrahadabra
Nuclear Blast, 2010

Dimmu Borgir is niet hip, en black metal al helemaal niet. Dat de Noorse band meer cd’s verkoopt dan ooit schijnt bij de harde puristenkern nog niet doorgedrongen te zijn. Die is namelijk nog steeds, wars van heersende trends, van mening dat black metal moet klinken als een rammelende stofzuiger omdat échte black metal-bands van vroeger hun materiaal bij gebrek aan opnamebudget opnamen in de grim en frostbitten garage van hun ouders, ergens tussen de wasmachine en de grasmaaier in. Dimmu Borgir zal het, volledig terecht, worst zijn wat er wel of niet over hen en hun nieuwe cd Abrahadabra gedacht wordt; die plaat gaat toch wel als warme broodjes over de toonbank, true of niet. En terecht, want Abrahadabra is een prima plaat geworden.

Dat de kritiek van zelfverklaarde echte black metal-fans wederom niet van de lucht is valt overal op internet te lezen en daar gaan we verder ook geen aandacht meer aan besteden. De door Andy Sneap geproduceerde plaat bouwt lekker voort op wat de band met Death Cult Armageddon en In Sorte Diaboli begonnen is. Het geheel is pompeus, barst van de orkestratie en bezwijkt bijna onder haar eigen bombast. En er zijn meer dan genoeg mensen die dat lekker vinden. Het lomp pompeuze The Demiurge Molecule weet op die manier ergens middenin te overtuigen met een erg aanwezige koperblazerssectie en de single Gateways, inclusief de geslaagde gastvocalen van Agnete Kjølsrud (ex-Animal Alpha, Djerv) die het nummer weer nét even tot iets opvallends maken is een perfect voorbeeld van hoe black metal toch catchy kan zijn.

Keyboards en orkestratie overheersen eens te meer en hier en daar wordt het gaspedaal ook weer eens ouderwets ingetrapt (A Jewel Traced Through Coal, eveneens opvallend door het met koorwerk opgeleukte middenstuk). Het maakt Abrahadabra een meer gevarieerde en mede daardoor sterkere plaat dan de voorganger In Sorte Diaboli, en het schrijven van lekker in het gehoor liggende black metal is een kunstje wat Shagrath en de zijnen in de afgelopen jaren tot een ware kunst hebben verheven. Het eerder genoemde Gateways is daar al een voorbeeld van, het lekker stampende Renewal een ander. Met tien afwisselende songs (inclusief een intro) in zo’n vijftig minuten is Abrahadabra ook een goed verteerbare plaat geworden.

Het van een lekker vol geluid voorziene album mag dan misschien niet klinken als een rammelende stofzuiger en het imago mag volgens sommigen onder ons dan te triest zijn voor woorden, maar Abrahadabra onderstreept eens en te meer dat Dimmu Borgir een band is die zich niet in een hoekje laat zetten, zich blijft ontwikkelen en geen twee dezelfde albums uitbrengt. Dat het niet true is nemen we dan maar op de koop toe. Een plaat voor liefhebbers van goede muziek die niet bang zijn buiten het enorm beperkte true black metal-hoekje te treden.

Tracklisting:
    Dimmu Borgir - Abrahadabra
  1. Xibir
  2. Born Treacherous
  3. Gateways
  4. Chess With The Abyss
  5. Dimmu Borgir
  6. Ritualist
  7. The Demiurge Molecule
  8. A Jewel Traced Through Coal
  9. Renewal
  10. Endings And Continuations
Line-up:
  • Shagrath - zang, keyboards
  • Silenoz - gitaar
  • Galder - gitaar
Links:
Score: 86/100

* Reageer

Zoek bij Discorder op:
Er zijn 25 reacties:
Door: AbominationReborn Maandag 27 September 2010 - 19:43 (+1 - Normaal)
Usericon van AbominationReborn
Beter dan ik had kunnen denken. Alleen jammer van die gastvocalen, misschien hadden ze beter vocalist Roy Khan van Kamelot dat laten doen. Shagrath heeft voor hun ook als gastvocalist gewerkt in March Of Mephisto.
Maar in het algemeen ben ik tevreden, een beter album hun voorganger.
Door: REIN IN BLOOD Maandag 27 September 2010 - 21:20 (+1 - Normaal)
Usericon van REIN IN BLOOD
Ik ben benieuwd...ik vind dimmu borgir al jaren de neiging hebben om vrij middelmatige ideeen voor songs een beetje te verbergen onder ladingen tierenlantijntjes. 3 gastzangers, een strijkorkest, 5 doedelzakken en een kerkorgel: die aap is en blijft een lelijk ding in de meeste gevallen...
Door: Dypfrys Maandag 27 September 2010 - 21:49 (+1 - Normaal)
Usericon van Dypfrys
Goede review vind ik het. Dat gedeelte over ontwikkelen slaat de spijker op zijn kop. En zo te zien ga ik dit album wel lusten, zoals alle voorgaande Dimmu albums...
Door: Trey Dinsdag 28 September 2010 - 1:12 (+1 - Normaal)
Usericon van Trey
Dit is bijna eerder een apologie dan een recensie De neiging om Dimmu te willen verdedigen kan ik me trouwens wel voorstellen. Af en toe wil de band naar mijn idee wat al te gemakkelijk scoren, maar ja, stiekem luistert 't soms best lekker weg. Ach, er kan niet altijd kaviaar op het menu staan. Soms verlang je naar een vette hap, naar een Dimmu Hamborgir.

Er bestaan trouwens special editions van Abrahadabra, met bonustracks.
Door: Mad Maikie Dinsdag 28 September 2010 - 12:02 (+1 - Normaal)
Usericon van Mad Maikie
True or not true, that's the question. Top review, dat gelul over het is geen echte black metal. Nee, Within Temptation werd ook uitgekotst toen ze bekend werden. Die waren ook niet 'true' meer. Ik heb respect voor alle muzikanten die zo groots met hun muziek hun geld weten te verdienen! Hoelang werken die gasten al niet dag in dag uit aan hun product, hun muziek. Laten we eerlijk zijn, deze muzikanten zijn een stuk meer 'true' dan welke popartiest van deze generatie dan ook! :
Door: odessa gunn Dinsdag 28 September 2010 - 12:03 (+1 - Normaal)
Usericon van odessa gunn
is dit hier niet al te veel van 'de pot verwijt de ketel'? als die puristenkern hun black metal zo willen, laat hen dat dan ook doen. wat je hier doet is niets beter.
ik ben al zo'n tien jaar dimmufan en ik moet helaas vaststellen dat de orkestratie bij ieder album wat aan terrein wint te nadele van de black metal. toch blijf ik fan, maar dan wat nostalgisch..
Door: Severian Dinsdag 28 September 2010 - 12:12 (+1 - Normaal)
Usericon van Severian
Ondanks dat ik verrast ben met de manier waarop deze review geschreven is geworden, waardoor ik de schijf toch een serieuze luisterbeurt gegund heb valt mij 1 ding op.

Weten de luisteraars überhaupt wie alle DB schijven geproduceerd heeft?
De 1e 2 schijven was low profile beheer, maar EDT en SBD waren 2 mijlpaal platen uit de DB discography. Dit is te danken aan Peter tägtgren, die een heel toegewijde visie heeft op gebied van muziek en productie. Echter werd vanaf PEM (en ook DCA en ISD) een andere producer steeds weer benaderd. Opvallend was dat de re-make van Stormblast weer in handen van tägtgren kwam, wat die schijf totaal laat afsteken bij de andere 3 (PEM, DCA & ISD) . Ondanks dat Stormblast voor ISD komt, vallen ze op ISD weer terug op de (overhypte) DB sound. En dit hoor je inderdaad ook weer terug op de nieuwste.

Persoonlijk vindt ik de remake van stormblast boeiender dan de laatste 3 producties bijelkaar. Of de nieuwste ook daadwerkelijk in de kast zal komen te staan bij alle andere DB schijven zal na enkele luisterbeurten duidelijk worden. Maar ik ben bang van niet.
Door: spectre Dinsdag 28 September 2010 - 14:28 (+1 - Normaal)
Usericon van spectre
Ralph, het geluid is dan misschien niet die van een stofzuiger, maar de riffs an sich zijn ook geen BM riffs. DB maakt mij inziens dan ook geen BM, maar een soort van donkere metal met aankleding.
Door: Impaler Lord Dinsdag 28 September 2010 - 15:24 (+1 - Normaal)
Usericon van Impaler Lord
"ik vind dimmu borgir al jaren de neiging hebben om vrij middelmatige ideeen voor songs een beetje te verbergen onder ladingen tierenlantijntjes. 3 gastzangers, een strijkorkest, 5 doedelzakken en een kerkorgel: die aap is en blijft een lelijk ding in de meeste gevallen..."

Helemaal mee eens!
Ik vind dit echt een belachelijke review, inderdaad meer een apologie. Dit heeft niks met naar een plaat/band kijken te maken, het zegt niks over de muziek inhoudelijk of de samenhang tussen nummers of tussen oude en nieuwe Dimmu, iets over de prestatie van nieuwe leden enz. Het gaat meer over tr00 bullshit tegenover 'toegankelijke' black metal. Nouja, Abra Had A Bra heeft in ieder geval qua sound weinig met black metal te maken, dus wat het voor nut heeft om daarover door te ratelen weet ik niet. Beschrijf en oordeel in verhouding met eerder werk!
Wat mijn mening over de cd betreft...de nummers hangen als los zand aan elkaar, de orkestratie is heel erg matig en er is geen lijn te bekennen in de stijl. 4/10
Door: Hypnos Dinsdag 28 September 2010 - 16:20 (+1 - Normaal)
Usericon van Hypnos
Symfonische dark metal. Het leunt dichter aan bij Therion dan bij Marduk, maar dat betekent niet dat er geen black metal elementen in zitten.
Door: AbominationReborn Dinsdag 28 September 2010 - 16:34 (+1 - Normaal)
Usericon van AbominationReborn
Mensen moeten stoppen met zagen over black metal, want dat is het niet. Die tijd is voorbij. Als je het als black metal beschouwt is het logisch dat je hem slecht vind.
Door: Severian Dinsdag 28 September 2010 - 16:50 (+1 - Normaal)
Usericon van Severian
De essentie van black metal is eruit op te maken, maar de uitvoering roept vraagstukken op.
Walt Disney presents: Dimmu Borgir - The Phantasia Musical!

Zit nu al aan de 6e luisterbeurt. De nummers beginnen al enigszins herkenbaar te worden, en ik moet toegeven dat ik verrast ben met de manier waarop variatie aan de nummers toegevoegd wordt.

Ik vind het ondertussen al een acceptabel schijfje. Het heeft al veel meer indruk op me gemaakt dan ISD met ontelbare luisterpogingen. ISD bestempel ik als het toppunt van de DB sound, waarbij het te veel van het goede werd voor mij. Deze schijf pakt al beter uit.
Door: Skip Dinsdag 28 September 2010 - 18:07 (+1 - Normaal)
Usericon van Skip
"ik vind dimmu borgir al jaren de neiging hebben om vrij middelmatige ideeen voor songs een beetje te verbergen onder ladingen tierenlantijntjes. 3 gastzangers, een strijkorkest, 5 doedelzakken en een kerkorgel: die aap is en blijft een lelijk ding in de meeste gevallen..."

Je haalt de woorden uit mijn mond. De (nu) laatste 3 albums hebben elk zo'n 2 nummers die bijna perfect in elkaar zitten, alsof Dimmu er maanden aan heeft geschreven. Tegelijkertijd zijn de rest van de nummers zo middelmatig dat het lijkt alsof 80% van de laatste 3 albums gevuld is met fillers.

Een groot aantal nummers op Abrahadabra springen daarnaast echt van de hak op de tak, alsof het bij elkaar geschraapte ideeën zijn. Vaak is de overgang ZO onlogisch dat ik niet snap dat ze er even een break tussen stoppen. In bepaalde review werd Puritanic' (2001) benoemd als een COF cloon. De grootste mogelijke onzin. Als er 1 album dicht bij Cradle of Filth komt kwa melodieprogressies en sfeer is het wel Abrahadabra.

Pur Eup Mis was in mijn ogen een dikke 9, bijna alle nummers waren sterk. Alle albums ervoor ook rond die koers (destijds vernieuwend). Daarna zijn alle albums ondergedompeld in middelmatigheid, een typisch 7tje. Leuk om te luisteren, maar ik zal het album niet langer dan 2 weken playlist laten staan, terwijl ik Puritanic, Enthrone Darkness Triumphant en Spiritual Black Dimensions zowat 2 maanden of langer intensief luisterde, net als de laatste Soilwork trouwens.

Tegelijkertijd snap ik er helemaal niets van. Galder heeft met Old Man's Child erg goede albums geschreven. In Defiance of Existence (met Nick Barker op drums) is gewoon een top plaat vol sterke nummers. Hij heeft dus wel potentie, maar het lijkt wel alsof hij z'n betere ideeën voor OMC heeft bewaard en vervolgens bij Dimmu bijna alleen nog middelmatige crap schrijft. Ik zal het nooit begrijpen.

De glans is er bij Dimmu Borgir al bijna 10 jaar vanaf. Het is tijd voor Dimmu om het roer om te slaan. Het kan me niet schelen welke sticker mensen erop plakken, Dimmu moet gewoon weer sterke albums gaan schrijven met minder tierelantijn, minder plactic Andy Sneap geluid (van mij mogen ze wel weer eens bij Peter Tagtgren aankloppen) en minder saaie opvul stukken/nummers. Het maakt niet uit welk genre het is, met uitzondering van 1 of 2 nummers is Abrahadabra gewoon een middelmatige plaat die slechst incidenteel weet te boeien. Compensatiegedrag zoals een groot orkest, een koor en de zoveelste top metaldrummer brengen daar geen verandering in. Teleurgesteld geef ik het album niet meer dan een 6.
Door: Mad Maikie Dinsdag 28 September 2010 - 18:58 (+1 - Normaal)
Usericon van Mad Maikie
Allememaggies. Dat maakt wel effies wat tongen los zeg, hi hi. Toch een band die (op wat voor manier dan ook) voor beroering zorgt. Best knap
Door: meatgrinder Dinsdag 28 September 2010 - 19:52 (+1 - Normaal)
Usericon van meatgrinder
Vraag me af of Galder z'n inbreng wel zo groot is in Dimmu Borgir. Krijg meer het idee dat Silenoz en Shagrath de nummers schrijven. En dat Galder alleen af en toe maar aanvult. Mustis z'n aandeel was denk ik groter in Dimmu in het verleden.
Door: Skip Dinsdag 28 September 2010 - 21:03 (+1 - Normaal)
Usericon van Skip
Daar heb je een punt ja en misschien is dat het punt ook juist. Galder is een erg goede schrijver naar mijn mening. Geringe inbreng van hem en Mustis die nu weg is, is niet wat Dimmu Borgir weet op topniveau brengt.
Door: RebuaH Dinsdag 28 September 2010 - 21:58 (+1 - Normaal)
Usericon van RebuaH
Prima review, Dimmu Borgir speelt tegenwoordig gewoon idd dark symphonic metal. Hun roots liggen in de (symphonic) black, en er zitten zeker nog black invloeden in maar het is veel meer dan dat. Ze bieden veel meer dan dat, veel details en diepgang en over de songs is goed nagedacht. Ik vind hem beter dan de vorige. Als je houdt van pure en/of rauwe black metal dan moet je hem lekker niet luisteren, en dan moet je er hierover ook niet over liggen zeiken... Iemand die enkel COF goed vindt, moet wat mij betreft ook niet zijn mening liggen verkondigen over Deathspell Omega of Leviathan, klaar
Door: spectre Dinsdag 28 September 2010 - 22:39 (+1 - Normaal)
Usericon van spectre
Er zeikt nog steeds niemand hoor
Door: cobeer Woensdag 29 September 2010 - 0:35 (+1 - Normaal)
Usericon van cobeer
Tot en met PEM vind ik DB juist niet zo boeiend, DCA en ISD lagen me juist wel. De nieuwe is wel aardig maar te weinig vette gitaren, iets te Hollywood.
Overigens, ik heb die voorliefde voor de stofzuigersound nooit zo begrepen.
Door: JO)))O)))ST Woensdag 29 September 2010 - 2:52 (+1 - Normaal)
Usericon van JO)))O)))ST
@Hypnos Dark Metal is toch een term bedacht voor een bepaalde soort mid/uptempo black metal met doom invloeden zoals Bethlehem? Die hebben zelfs een plaat die zo heet gemaakt.

Dark metal is een beetje vreemde term sowieso en nooit duidelijk als subgenre gedefineert. wat db's genre verder is zal me trouwens ook een worst wezen.
Door: Severian Woensdag 29 September 2010 - 9:38 (+1 - Normaal)
Usericon van Severian
@skip: Pur Eup Mis was in mijn ogen een dikke 9, bijna alle nummers waren sterk. Alle albums ervoor ook rond die koers (destijds vernieuwend). Daarna zijn alle albums ondergedompeld in middelmatigheid, een typisch 7tje. Leuk om te luisteren, maar ik zal het album niet langer dan 2 weken playlist laten staan,

Helemaal mee eens. Tot aan PEM was Dimme je-van-het wat zaken symfonische black metal betreft. PEM was zijn tijd zover vooruit, dat je er heel lang serieus naar kon luisteren en steeds weer iets nieuws ontdekte. Daarna bleek de formule volledig te zijn en kwam na DCA het routine gevoel naar boven. DCA was erg gaaf, het bouwde het symfonische element nog meer uit, maar bleef niet hangen zoals PEM. Daarentegen waren we verrast door de remake van Stormblast (dank u meneer Tagtgren), waar weinig van die succesformule in terug te vinden was. Dit maakte het deste vervelender om ISD te verteren, omdat daar weer teruggegrepen werd naar die trademark formule plus dat er veel -hak-op-de-tak momenten inzaten. En zoals je zegt, die zijn zeer dominant aanwezig op deze schijf. Het lijk een bonus schijf te zijn met vergeten nummers en demo oefeningen.
De productie kwaliteit is wederom van de bovenste plank, dat moet gezegd worden, maar de content is verwarrend en onsamenhangend inderdaad! En die clear vocal stukjes vind ik persoonlijk vervelend klinken.

Ik heb 2 dagen het album beluisterd en genoten van veelal boeiende nummers maar de helft van het album raakt in vergetelheid (of net niet omdat je bewust die nummers doorduwt), maar heb toen nog eens PEM opgezet, Abra is er niet meer tussen gekomen.

En wat OMC betreft, daar heb ik afscheid van genomen sinds Vermin. IDoE was een geweldige schijf, maar ook bij die 'band' geldt dezelfde beredenering als bij Dimmu. Er werd een formule gekweekt (die wellicht zijn succes uit de shaduw van Dimmu haalde). Slaves of the world borduurt verder als een oversymphonische herhaaloefening.

Anderzijds zitten we hier als veteranen iets te bespreken waarbij we vergeten dat ons referentiekader uit zoveel bands, artiesten en experimentele subgenre's bestaat, dat we ons er eigenlijk bij neer moeten leggen dat het 'gewoonweg niet meer aan ons besteed is'
We worden ouder [insert_wheelchair_emoticon_here]
Door: Skip Donderdag 30 September 2010 - 11:54 (+1 - Normaal)
Usericon van Skip
Abrahadabra is een middelmatige plaat met een "vampier feest sfeer" zoals we die bij COF kennen, alleen dan matiger uitgevoerd en tegelijkertijd opgefleurd door een live orkest en koor, betaald uit winsten door verkoop van Dimmu Borgir lollies en ringtones
Door: Dark incarnation Vrijdag 17 December 2010 - 9:41 (+1 - Normaal)
Usericon van Dark incarnation
Op de eerste plaats wil ik graag kwijt, dat de review die hier geschreven is, eerder een “pleidooi” is om Dimmu Borgir te verdedigen.
En dan vooral tegen de “negatieve kijk” die menig black metal purist heeft, op de ontwikkeling die DB door heeft gemaakt, vanaf het moment dat zij van het black metal
pad af leken te wijken.
Dat dit pleidooi als review geschreven is met als doel een discussie tussen puristen van de black metal scene en liefhebbers van DB in de kiem te smoren, heeft mijn inziens een averechtse werking.
Op zich is dit natuurlijk niet erg, maar als men denkt dat DB nu ineens platen gaat maken zoals “For all Tid” of “Störmblast”, dan is dat op zijn minst behoorlijk naief, zij het niet stupide te noemen.
Zelf ben ik liefhebber van zowel het oude als het nieuwe werk van DB, uiteraard heb ik net als “de puristen” wellicht nostalgische gevoelens bij het oude werk, maar moet men het nieuwe werk in de tijd van NU weten te plaatsen.
Dimmu Borgir als black metal band is verleden tijd, blijft nu de vraag over, wat we ervoor terug krijgen of overhouden (net hoe men dit wil zien).
Een review moet als review geschreven worden en ondanks dat het goed beschreven is,
heeft DB geen verdedigend pleidooi nodig omdat DB zichzelf goed op de kaart zet met “Abrahadabra”, de kwaliteit druipt ervan af!

Het elment orkestratie in hun nieuwe werk komt nadrukkelijker naar voren dan ooit tevoren,
dit maakt “abrahadabra” een volle en drukke plaat, die de balans zoekt tussen symphonie & agressie.
Als je de plaat goed beluisterd dan hoor je zeker de black metal invloeden terug, echter veel minimaler dan pure black metal.
De ontwikkeling is voor DB positief, zal niet door iedereen op prijs gesteld worden,
maar mensen die symphonie, bombast met een vleugje black en fantasy-achtige toestanden weten te waarderen, kunnen gerust “abrahadabra” een kans geven.

Mijn vrouw kan er in ieder geval niets mee en zei dat ze liever de nieuwe Watain hoorde,
maar dat is appels met peren vergelijken.
Watain heerscht natuurlijk wel, maar heeft niets met een band als DB te maken, dat is duidelijker dan ooit.

Door: oldtimer Vrijdag 27 Januari 2012 - 21:58 (0 - Overbodig)
Usericon van oldtimer
ik word eigenlijk helemaal niet goed van al dat hokjes denken!
is het black metal of niet, mensen wij zijn allemaal metal fan, of niet dan? metal is metal, of het nu dark, black, trash, grind of wat voor metal het ook is, het maakt mij niet uit! ik vind het en goede recentie en een hele goede plaat! ik luister metal die ik leuk vind, zonder hokjes denken!
Door: jt Zaterdag 28 Januari 2012 - 21:26 (0 - Overbodig)
Usericon van jt
Jeetje, jaloers word ik ervan, wat hebben sommige mensen een verstand van muziek Allemaal termen waar mijn oren van flapperen. Maar afijn, dimmu deed laatst in antwerpen ook een aantal nmmrs van deze cd en het klonk best goed. Dus, de cd komt bij mij in het hokje "lekker"
Alle rechten voorbehouden © 2000-2012 Stichting ZwareMetalen
Login
Pass
Festivals 2012
ZwareMetalen.com RSS Volg ZwareMetalen.com op MySpace Volg ZwareMetalen.com op Facebook Volg ZwareMetalen.com op Twitter
Zoeken op ZM: